
ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΣΤΗ ΤΑΞΗ ΜΑΣ;
April 15, 2025Η γλώσσα είναι ένα εργαλείο επικοινωνίας που επιτρέπει στους ανθρώπους να εκφράζουν και να ανταλλάσσουν σκέψεις, συναισθήματα, ιδέες και πληροφορίες με τη χρήση ήχων, λέξεων, συμβόλων ή άλλων σημείων.
Η γλώσσα δεν είναι στατική. Εξελίσσεται συνεχώς με την πάροδο του χρόνου, καθώς οι κοινωνίες αλλάζουν και η χρήση της γλώσσας προσαρμόζεται στις νέες ανάγκες και τις κοινωνικές, πολιτιστικές ή τεχνολογικές εξελίξεις.
Για να συνοψίσουμε, η γλώσσα είναι ένα πολύπλοκο και δυναμικό εργαλείο που εξυπηρετεί την ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία, έκφραση και κατανόηση.
Μια γλώσσα, εν προκειμένω η Αγγλική, διαθέτει τέσσερις δεξιότητες που είναι κρίσιμες για την πλήρη κατανόηση και χρήση της:
Δύο Receptive Skills (Δεξιότητες Αντίληψης):
Αυτές οι δεξιότητες σχετίζονται με την κατανόηση της γλώσσας όταν αυτή παρουσιάζεται, είτε προφορικά είτε γραπτά. Ο μαθητής λαμβάνει ή «αντιλαμβάνεται» πληροφορίες από τον ομιλητή ή το κείμενο.
- Listening (Κατανόηση προφορικού λόγου):
- Η ικανότητα να κατανοείς προφορική γλώσσα (όπως συζητήσεις, οδηγίες ή ανακοινώσεις).
- Στην ακρόαση, ο μαθητής προσλαμβάνει ήχους και λέξεις και κατανοεί το νόημά τους.
Είναι η πρώτη δεξιότητα που αναπτύσσουν τα παιδιά όταν μαθαίνουν τη μητρική τους γλώσσα.
- Reading (Κατανόηση γραπτού λόγου):
- Η ικανότητα να κατανοείς γραπτό λόγο (όπως βιβλία, άρθρα, email, ή πίνακες πληροφοριών).
- Ο μαθητής προσλαμβάνει πληροφορίες από το κείμενο και τις επεξεργάζεται για να κατανοήσει το περιεχόμενο.
Δύο Productive Skills (Δεξιότητες Παραγωγής):
Αυτές οι δεξιότητες σχετίζονται με την παραγωγή γλώσσας, δηλαδή με το να εκφράζουμε τις σκέψεις, τις ιδέες ή τις πληροφορίες μας, είτε προφορικά είτε γραπτά.
- Speaking (Παραγωγή προφορικού λόγου):
- Η ικανότητα να εκφράζεσαι προφορικά με σαφήνεια και ακρίβεια.
- Στην ομιλία, ο μαθητής παράγει ήχους, λέξεις και προτάσεις για να επικοινωνήσει και να εκφράσει τις σκέψεις του.
- Writing (Παραγωγή γραπτού λόγου):
- Η ικανότητα να γράφεις με σωστό και οργανωμένο τρόπο.
- Στη γραφή, ο μαθητής παράγει κείμενα που είναι κατανοητά.
Ta Receptive Skills αναπτύσσονται γρηγορότερα, ενώ τα Productive Skills απαιτούν περισσότερη εξάσκηση και αυτοπεποίθηση για να αναπτυχθούν.
Η σχέση των δεξιοτήτων:
Όταν εξετάζουμε τη μάθηση μιας γλώσσας ως σύνολο, μπορεί να πει κάποιος ότι το πιο σημαντικό skill είναι το Speaking, διότι σχετίζεται άμεσα με τη δυνατότητα του μαθητή να αλληλεπιδρά και να χρησιμοποιεί τη γλώσσα σε πραγματικό χρόνο. Ωστόσο, όλα τα skills είναι αλληλένδετα. Για παράδειγμα, ένας καλός αναγνώστης και ακροατής θα έχει καλύτερες δυνατότητες να εκφραστεί και να συντάξει γραπτά κείμενα.
Αν και μπορούμε να επισημάνουμε κάποια skills ως πιο σημαντικά ανάλογα με την περίπτωση, το ιδανικό είναι να δουλεύονται και τα τέσσερα skills ισόρροπα για την ολιστική ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας του μαθητή.
Στη διαδικασία μάθησης της γλώσσας, το κάθε άτομο μπορεί να έχει διαφορετική ικανότητα σε κάθε μία από αυτές τις δεξιότητες, και επομένως χρειάζεται ισχυρή εξάσκηση και στις τέσσερις για να επιτευχθεί η γλωσσική επιτυχία και ευχέρεια.
Οι δάσκαλοι οφείλουν να ενημερώνουν τους γονείς και τον μαθητή για την πρόοδό του στα τέσσερα skills (Listening, Reading, Speaking, Writing. Αυτή η προσέγγιση εστιάζει στην πραγματική μάθηση και τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του μαθητή.
Ακολουθώντας αυτή την πορεία, διασφαλίζουμε ότι η αξιολόγηση είναι αντικειμενική, δίκαιη και επικεντρωμένη στις δεξιότητες, που είναι οι πραγματικοί δείκτες της γλωσσικής προόδου. Ο σκοπός είναι να δώσουμε στους γονείς και στον μαθητή μια πλήρη και ρεαλιστική εικόνα των τομέων στους οποίους έχει προοδεύσει και αυτών που χρειάζονται περισσότερη δουλειά.