
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2018
April 3, 2025
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΓΛΩΣΣΑ;
May 6, 2025🔴 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1: ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΜΕ ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ.
Θέμα: Τα ζώα της φάρμας
👩🏫 Δάσκαλος: “Παιδιά, γράψτε στο τετράδιό σας τη λέξη ‘cow’ και τη μετάφρασή της: ‘αγελάδα’ που βλέπετε στον πίνακα.”
📖 Μαθητής: (Γράφει μηχανικά: cow – αγελάδα)
👩🏫 Δάσκαλος: “Τώρα, αντιγράψτε τη λέξη 5 φορές και μάθετε την ορθογραφία της. Θα σας κάνω τεστ μετά.”
📌 Λίγα λεπτά αργότερα…
👩🏫 Δάσκαλος: Πως λέμε την αγελάδα;
📖 Μαθητής: χμ…. (διστακτικά) κόου!
👩🏫 Δάσκαλος: 100 φορές το είπαμε, ΚΑΟΥ!!!
Μετά υπαγορεύει λέξεις και οι μαθητές γράφουν.
Τα λάθη διορθώνονται άμεσα, δίνοντας έμφαση στα σωστά γράμματα και στη σωστή μετάφραση.
Τα λάθη διορθώνονται άμεσα, δίνοντας έμφαση στα σωστά γράμματα και στη σωστή μετάφραση.
Οι μαθητές που κάνουν λάθη βαθμολογούνται χαμηλότερα.
➡ 📝 Προβλήματα αυτής της προσέγγισης:
❌ Απομνημόνευση χωρίς κατανόηση: Επικεντρώνεται στη μηχανική απομνημόνευση, όχι στην πραγματική επικοινωνία. Το παιδί δεν μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί τη λέξη σε προτάσεις.
❌ Αρνητική διόρθωση: Το παιδί φοβάται να μιλήσει, επειδή κάθε λάθος επισημαίνεται αμέσως.
❌ Έλλειψη επικοινωνίας: Το μάθημα είναι παθητικό, χωρίς διαδραστικότητα.
🟢 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2: Η ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ (EXPERIENTIAL COMMUNICATIVE APPROACH) ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΗ ΘΕΤΙΚΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ (POSITIVE FEEDBACK).
Θέμα: Τα ζώα της φάρμας
👩🏫 Δάσκαλος: (Προβάλει στο διαδραστικό πίνακα την εικόνα μιας φάρμας με ζώα) “Let‘s play a game! Imagine we are on a farm! 🐄🐑🐴 What animals can we see?”
👦 Μαθητής: “Cow (κόου)!”
👩🏫 Δάσκαλος: “Yes! A big cow (κάου)! What colour is it?”
👦 Μαθητής: “Ehh… white and ……“
👩🏫 Δάσκαλος: “Great! A white and black cow. And what does the cow say?” 🐄
👦 Μαθητής: “Moo!” (Γελάει)
📌 Λίγα λεπτά αργότερα…
👩🏫 Δάσκαλος: (Κρατάει μια κάρτα με μια εικόνα αγελάδας) “Look! What can you see?”
👦 Μαθητής: “It’s… a cow!”
👩🏫 Δάσκαλος: “Wow, well done! Now, let’s find more animals!”
✅ Τι γίνεται σωστά εδώ:
✔️ Διαδραστικό & Βιωματικό μάθημα – Το παιδί μαθαίνει παίζοντας, συμμετέχει ενεργά.
✔️ Φυσική εκμάθηση – Δεν χρειάζεται μετάφραση λέξη προς λέξη, κατανοεί μέσω συμφραζομένων.
✔️ Θετική Ενίσχυση – Ο δάσκαλος τονίζει τα σωστά σημεία, χωρίς να διορθώνει αρνητικά τα λάθη.
✔️ Αυθεντική επικοινωνία – Το παιδί χρησιμοποιεί τη γλώσσα σε πραγματικές καταστάσεις.
Συμπέρασμα: Στη 2η προσέγγιση, το παιδί χαίρεται να μαθαίνει, χρησιμοποιεί τη γλώσσα χωρίς φόβο και την ενσωματώνει φυσικά στην καθημερινότητά του!
- Η θετική ενίσχυση (π.χ., “Μπράβο, τα κατάφερες!”) αυξάνει την αυτοπεποίθηση του παιδιού και το ενθαρρύνει να χρησιμοποιεί τη γλώσσα χωρίς φόβο. Δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου το παιδί νιώθει ασφαλές να επικοινωνήσει, αποκτά φυσική ροή στη γλώσσα και μαθαίνει χωρίς άγχος.
- Αντί για διόρθωση λαθών με αρνητικό τρόπο, γίνεται φυσική ενσωμάτωση της σωστής μορφής μέσα στη συζήτηση.
Το παιδί μαθαίνει να βλέπει τα λάθη ως μέρος της διαδικασίας μάθησης και όχι ως αποτυχία.